A villámsámán minden egyes mágikus támadó készsége INT és kismértékben ÜGY függő, célkövető, és nem függ a varázsoló helyzetétől, ezért pl futkározni ellene felesleges.
4 fő készség van, amelyek sorrendjével lehet variálni. Ezek a villám hajítás, villám könyörgés, kúrál és gyorsaság. Az igazi villámsámán lvl 69-re áll össze, ahol már mind a négy készséget M-re vitte, ez a cél. Az odavezető utat viszont mindenki képességei szerint választhatja, ugyanis mindegyik másfajta erőt képvisel, és máshogyan lehet vele haladni. Én az új szerver (max fél éves) szempontjából fogom vizsgálni a buildeket. A haladási idő igen fontos tényező egy új szerver indulásakor, hiszen nem mindegy, ki tud előbb jó cuccokat szerezni, még a legjobb árakon. Például a legelső lélekkövek 500 k – 1kk yangba kerülnek, és később ez az ár eléri a 40 milliót is. A többi áru meg sajnos nem lesz ezzel arányosan drágább. (Az sem utolsó szempont, hogy hol unja meg az ember a játékot, inkább nagy szintnél történjen meg.)
Felvetődik a kérdés, hogy az első kettő build közül melyiket válasszuk? Gyorsaság vagy Kúrál legyen a harmadik? A vélemények nagyon megoszlanak, tehát mondhatjuk, hogy ízlés kérdése, mert egyik ebben, másik abban lesz jobb. Általánosságban az is elmondható, hogy az emberek elég sok időt eltöltenek 3 M készséggel a negyedik megszerzéséig, tehát azok magas szintűek lesznek.
Aki a Kúrált viszi 3.nak, jobb lesz párbajban (1vs1), sokkal jobban fejlődik lóról. Aki a Gyorsaságot, jobb lesz potis harcokban, warokon, a metinkövekért és bossokért való küzdelemben előnyt élvez. További részletekért itt van egy post az egyik fórumról:
"3.M, Gyorsaság vs Kúrál
Ez mind szép és jó, amit te leírsz, csakhogy... M7-M8 gyors alatt ne is álmodj arról, hogy meg tudsz lépni duelben a többiek elől. Vagy pedig eszement módon sokat kell futnod, és elég ha castolsz egy hajítást, be fognak érni, ha van sietségkövük. Addig meg a kúrál jön jobban. Duelben ugyanis se barackot, se lilát nem lehet használni. A harmadiknak rakott speed csakis waron/potis harcban lesz értékelhető egyből.
Íjászninja ellen meg sajnos nem a gyorsaság jön jól, mivel ő is ugyanolyan lassan hívja elő a skilljeit, mint mi, az idő alatt arrébb lehet szaladni. Íjász csak egy módon nyer: ha egy skillsorból le tudja ütni a tp-det. Ha ezt nem tudod visszagyógyítani, akkor nem fogod leütni kicsi skillekkel soha, mivel 30% kitérésük van, és az nem kevés.... ha elkezdi a második sorozatát, halott vagy kúrál nélkül.
Játékstílusotokhoz képest döntsetek, ne úgy, hogy melyik mit tud, mivel erősebb... Végeredmény szemponjából elég ha mondom XY-t, aki Pegasus top duel sámánja, nos, őt sem tudják levakarni, az egy szem ZX kívül (már ha 100%-osan hiteles ez az infó). Pedig az ő buildja köszönőviszonyban sincs a gyorssal: P könyörgés, P kúrál, G1 karom, M8 hajítás... Őt sámánból természetesen leütné a Könyörgés, Gajítás, Gyors, Kúrál kombó, de a többiek ellen ugyanolyan jó.
Gyakorlatilag nincs olyan egetverő különbség aközött, hogy most harmadiknak vagy negyediknek válasszátok a Kúrált, ha tudtok gyorsan szintelni.... Akkor van, ha nem. "
Többféleképpen is lehet játszani egy healer sámánt, a kisebb felszerelések összeállítását és taktikát tapasztalat útján lehet hatásosan felállítani. Amit fontos tudni, az az, hogy a Healer skilljeit nagymértékben az INT, kismértékben az ÜGY erősíti, kizárólag mágikus támadása van, képességei célkövetőek, kis sebzésűek, ezért fontos számára a nagy mozgási sebesség, és hatalmas varázssebesség, ugyanakkor pvm-re az átváltozás, hiszen nincs számottevő fizikai sebzése, ám a 21-es ló megszerzését sem szabad elhanyagolni, mert igen szép kitérést kap a Profi lótól a 70 ÜGY bónusz után. (nem pluszban hozzáadódik a meglévőhöz , hanem ennyi lesz, akármennyi ÜGY is van a karakteren, amíg az 70 pont alatt van.) És utoljára: nem beleállós karakter, ő nem arra való, mint a testharcos, hogy „megyek a legnagyobb szörnycsoport közepébe, és csak végignyomom a skilleket, aztán vagy életben maradok, vagy nem”.
Statolás: full INT, full VIT, utána ÜGY (ha sok 2000-es TP bón van, lehet full INT, full ÜGY , maradék VIT-en, a lehetőségek számtalanok, lényeg, hogy VIT-es inkább pvm, míg ÜGY-es pvp) Felszerelés: alapkellék a nagy átlagkáros Antik harang (legalább 30%-os) +7-től, szörnyek, halálos csapás, és visszatérés (nem áttörés!!) kővel, ez simán használható a 75-ös Orchidea harangig. A 30% ÁK feletti antik harangok már +6-on is messze erősebbek egy +9-es Viharmadár harangnál is. És természetesen egy buffer. :)
Fontos, hogy legyen jó védelem is, és minél több TP bónusz. TP regenerációt, ha sikerül összeszedni legalább 100%-ot, azt is használhatjuk, lóról kalapáláshoz nagyon hasznos lehet az ájulási esély bónusz is. Nem muszáj használni az ébenfa füleseket és ezüst/fehérarany karkötőt, itt legtöbbször jobban megéri az égkönnye-szett, a crites esélyek és INT miatt. Átváltozva érdemes fejlődni és Bossokat ütni, emiatt az átváltozást ajánlatos P-re vinni minél előbb. Voltak olyan próbálkozások, hogy átváltozáshoz nullázták az INT-et és full ERŐ-t raktak. Nem vált be, úgy tűnik, hogy a sámán változásához is az INT számolódik.
Nem muszáj ragaszkodni a fullVIT-es építéshez, lehet ÜGY:VIT hibrideket készíteni. Egyes mobokra ez, másokra meg más válik be jobban. Ez függ a mob ellenállásától, sebzésétől és attól, hogy hány tud egyszerre csápolni. A többségnek a VIT-es állítás könnyebb, szerintem.
Felszerelés: Szükséges hozzá egy jó átlagkáros antik harang, és annyi TP bónusz, hogy a criteket/respawnokat túléljük, és amíg nem bírunk el velük változás nélkül, egy jó átváltoztató gömb (kegyetlen kegyenc, pókok, ezoterikus fanatikusok, pókkirálynő ellen farkas is jó.) Ezenkívül még: valamilyen felszerelés rajtunk (átváltozás alatt nem lehet felszerelést cserélni!) amiben van mérgezési esély, fehér zászló, young víz, zöld ital, és ha a játékos még szükségét érzi, egyéb löttyök, harmatok. Másodablakos buffer sárkánysámán elengedhetetlen.
A pénzszerzéshez a bossok és 85/90-es metinek farmolása a legcélszerűbb. Lángkirály változás nélkül is levihető ha ketten vagytok, és van elég támadóerő.
Statolás: full INT, full ÜGY, VIT 40 Felszerelés: kezdeti időkben nagy készségkáros Ősziszél legyező, aztán Megváltó legyező. Kövek ízlés és szerver szerint, de Visszatérés köve mindig legyen benne, és minimum +3-as, az is csak akkor, ha 4-eset nem tudunk szerezni sehogy sem. +9-es kasztok elleni pajzs is elengedhetetlen., ahogyan Sietség kövét sem hagyhatjuk ki a ruhából.
Lehetőleg minél több ellenállást szerezzünk be, a def annyira nem elsődleges szempont a későbbiek folyamán. Használható bónuszok: félember elleni erő, TP regeneráció, TP bónusz, rezisztencia mágiára, tőrre, nyílra, kardra, kétkezesre, és ájulásra (magyar szervereken „immunis az ájulás ellen” néven elterjedt, de a fordítási hiba senkit ne tévesszen meg, ez is egy ellenállás, és csak pajzsba tehető, ezek az ún. immunpajzsok. A magyar metineken bugos, hogy legyen hatása, utoljára kell ezt feltenni minden cucc közül. )
Potis harcokban jelentős a TP regeneráció, ha fel tudjuk tenni a TP bónuszok mellé, akkor mindenképp tegyük. Önmagában csak akkor gyorsítja a TP regenerációt, ha állunk, és nem csinálunk semmit, viszont potival töltés esetén rendesen tud boostolni. A healerrel párbajozáskor nagyon fontos, hogy a skilleket megfelelő időben és megfelelő távolságból lőjük el (ezért is kell a jó nagy adag mozgási sebesség), azért, hogy az ellenfél ne tudjon bevinni olyan sebzést, ami kikerülhető. Ilyen a láng csapás, sárkány ordítás, sárkány lövés, kard forgatag kombó, áthatolás, stb. Másrészt meg el tudjuk kerülni a wasd blockot. Azt is figyelembe kell venni, hogy a skillek az animáció melyik pillanatában sebeznek. A villám könyörgés az elején, a villám hajítás a végén. Ezért tehát nem lövünk immunpajzs nélkül egy harcosra kezdésnek hajítást, mert úgyse tudjuk befejezni a száguldása/kard ütése miatt.
Vezetés M6, varázs időtartam bónusz a healerekre igencsak ütős kombó. Közel 1 percig marad ájulás alatt az, akire a Villám könyörgést sütötték, és elrontotta a mentődobását ájulás ellen.
Ha ketten pvp healerek vagytok egy pár, az nagyon erős páros, együtt kétszer olyan erősek. Egymásnak tudtok segíteni a leglehetetlenebb helyzetekben is, hiszen ismeritek a karakter határait, képességeit, mint a saját tenyereteket. Egy kis mozgásból is tudjátok, mi történik éppen. Tovább amíg egyik metint vagy bosst üt átváltozva, a másik meg tudja védeni az esetleges elorzóktól, és segíteni neki a mobokkal, gyógyítani, gyorsítani ha kell, átvenni a szörnycsoportokat egy könyörgéssel, ha kell.
A healernek van egy érdekessége minden más karakterrel szemben: gyorsan töltődnek a skilljei, és mind távolra ható. Ezért meg lehet vele tenni, hogy hatalmas csoport szörnyeket gyűjt össze, és szaladgálva leveri őket. Ugyan nem mindig hatásos, de így lehet levinni köpennyel a DT földszintjét gyalog vért és pajzs nélkül. A szaladgálás amúgyis egy alapkellék pvm során. Használjuk ki a gyorsaságot, és a skilljeink hatótávját!
A lóról való leugrálást és közbeni skillezést érdemes begyakorolni, sd2-ben és tisztességtelen harcosokkal teli warokon nagyon jól kamatoztatja magát. Próbáljunk olyan billentyűleosztást csinálni, hogy könnyedén, gyorsan tudjuk használni a le/felszállást, könyörgést, kúrált, és a ló dübörgés skillt.
Több ablak, 4 Mester készség lvl 69 alatt: Ha a standard builddal játszunk, cipelhetünk magunkkal két buffert, ha bírja a gép: egy gyorsaság mesterrel felruházott kis gyógysámánt, és a kötelező kellék sárkánybuffert is. Ugyanezt kis szinten eljátszhatjuk két sárkánysámánnal. Amíg mi is kicsik vagyunk, könnyebb két darab karaktert 18-21-es szintre húzni, mint egyet 35-38-ra. Így az egyikkel Áldást, másikkal Sárkány segítségét fejlesztünk.
Amikor eljön az idő, hogy sd2-ben fejlődjünk, oda olyan buffert vigyünk, aminek magas Áldása van, az sokkal fontosabb, mint a crit. Úgyse tudunk elég sokat elég gyorsan sebezni, hogy a crit jobban megérje…
BOSSok ellen meg pont a fordítottját, a magasabb Sárkány Segítségével rendelkező buffbotot vigyük, mivel többnyire velük az a probléma, hogy nagyon jól regenelnek, mi hiába nem halunk meg, ha ők sem.